Projekty UERelacje

„Mechanik na europejskim rynku pracy”

Budżet projektu 430075 euro.

Koordynator projektu: Aleksandra Buczkowska, Joanna Hazelbusz.

W projekcie wzięło udział 16 uczniów kl. IIIs technikum o profilu technik pojazdów samochodowych.

Realizowany przy współpracy z Międzynarodowym Centrum Edukacji KOPENIKUS M.C.V. ,organizacją zajmującą się realizacją projektów programu Erazmus + w Czeskiej Republice oraz  Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji FRSE.

Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+

Nr projektu 2023-1-PL01-KA122-VET-000134637

Kształcenie zawodowe jest jednym z obszarów wsparcia z Unii Europejskiej. Wszystko po to, żeby przygotować młodzież do przyszłych wyzwań związanych z wejściem na rynek pracy.

Fundusze europejskie od lat inwestujemy we wsparcie szkół w zapewnieniu programów kształcenia odpowiadających na potrzeby życia społeczno-gospodarczego.

Celem projektu było  wspieranie dialogu międzykulturowego, rozwijanie umiejętności i postaw młodzieży oraz wzmacnianie europejskich wartości. Wartości takie jak solidarnośćdemokracja i przyjaźń są kluczowe.

Udział w projektach przynosi wiele korzyści.  Takich jak:

  1. Rozwój osobisty: Rozwijanie umiejętności społecznych, komunikacyjnych i międzykulturowych. Młodzież uczy się otwartości na inne kultury, tolerancji i empatii.
  2. Nowe doświadczenia: Dają możliwość podróżowania, poznawania nowych miejsc, smakowania lokalnej kuchni i uczestniczenia w różnych aktywnościach.
  3. Znajomość języków obcych: Sprzyja nauce języków obcych. Codzienna komunikacja w obcym języku to doskonałe ćwiczenie.
  4. Budowanie przyjaźni: Umożliwiają nawiązywanie międzynarodowych przyjaźni. To wartość na całe życie.
  5. Wspieranie kariery zawodowej: Może być punktem na CV. Pracodawcy doceniają umiejętność pracy w międzynarodowym środowisku.

Rekrutacja do projektu była prowadzona zgodnie z zasadami równości. W pełni przestrzegane były zasady horyzontalne. Specyfika zawodu była jedynym powodem, że do udziału w projekcie nie zgłosiła się żadna kobieta. W roczniku dla którego przewidziany był projekt w zawodzie Technik Pojazdów Samochodowych kształcą sami mężczyźni.

Dzięki Funduszom Unijnym które pokrywały cały koszt wyjazdu, zakwaterowania i wyżywienia wraz z indywidualnym wsparciem finansowym w projekcie mógł wziąć udział każdy uczeń niezależnie od sytuacji materialnej i  rodzinnej. Projekt dawał możliwość udziału osobą z problemami zdrowotnymi uwzględniając ich indywidualne potrzeby.

Uczniowie odbywali praktyki w starannie dobranych warsztatach, gdzie edukacja odbywała się zgodnie z obowiązującą podstawą programową. Dzięki naszemu partnerowi Międzynarodowemu Centrum Edukacji Kopernikus przez cztery tygodnie uczniowie ciężko pracowali zdobywając wiedzę i umiejętności w swoim zawodzie.

W wolnym czasie prowadzone były zajęcia kulturoznawcze i krajoznawcze podczas których uczniowie mogli bliżej poznać naszych sąsiadów.

W ramach tych zajęć uczniowie mieli możliwość poznać:

– Orawski Kras – teren rozciągający się kilkadziesiąt kilometrów na północ od Brna. Należy do jednego z najciekawszych tego typu obszarów w Europie, które co roku ściąga tysiące turystów. Przepaść Macocha zrobiła na uczestnikach ogromne wrażenie i pewnie jeszcze tam powrócą.

-BRNO  Miasto jest ważnym ośrodkiem kulturalnym (teatry, filharmonia, międzynarodowe festiwale muzyczne), naukowym (6 uczelni, w tym Uniwersytet Masaryka i Uniwersytet Techniczny) i turystycznym . Duża część atrakcji w Brnie mieści się w granicach historycznego starego miasta, gdzie wszędzie wygodnie dojdziemy pieszo. Nad tutejszą starówką góruje średniowiecza twierdza Špilberk.

– Olomuniec – Ołomuniec należał zawsze do najbardziej znaczących miast królestwa czeskiego. Dzięki swojemu położeniu, uniwersytetowi, duchowym i kulturowym tradycjom przez długie stulecia stanowił naturalne centrum Moraw. Centrum zabytkowe Ołomuńca, któremu przewodzi Kolumna Przenajświętszej Trójcy wpisana do rejestru UNESCO, jest drugim po Pradze najważniejszym obiektem chronionym w Republice Czeskiej.

– Zamek w Bouzovie – Średniowieczny zamek Bouzov na Morawach stanowił kulisy wielu filmów – poczynając od czeskich baśni po włoską opowieść o księżniczce Fantaghiro. W przeciwieństwie do innych średniowiecznych zamków, nigdy nie opustoszał. Od końca XV wieku znajdował się w rękach krzyżackich.

Oczywiście nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu Ostrawy – żadne inne czeskie miasto bardziej niż Ostrawa nie odzwierciedla rozwoju technologicznego i rewolucji przemysłowej. Architektura industrialna z wieżami szybowymi i panoramą kompleksu huty Vítkovice  długo pozostanie w pamięci naszych uczniów.  Górnictwo i hutnictwo uformowało Ostrawę tak, że nazywano ją stalowym sercem Republiki. Przemysł przyniósł cały szereg negatywów, ale pozostawił po sobie spuściznę, z której obecnie czerpie całe miasto. Obecni miasto jest zadbane, wyremontowana starówka był jednym z celów spacerów po mieście.

Nasi partnerzy zadbali również o kondycję fizyczna i psychiczną uczestników. Miesiąc spędzony poza domem jest nie lada wyzwaniem dla tak młodych ludzi. A spędzanie ze sobą czasu 24 h na dobę, nie jest rzeczą łatwą. Dla rozładowania napięcia i stresu uczniowie mieli możliwość skorzystania z hali by móc zagrać w siatkówkę, próbowali swoich sił na torze gokartowym co chyba najbardziej zapadło w ich pamięci oraz brali udział w grze w laserowy paintball. 

Dokumentacja projektu została przedstawiona w postaci krótkiego filmu.

21 maja 2024 roku w Zespole Szkół Mechaniczno-Samochodowych odbyła się konferencja podsumowująca projekt. Wśród gości przybyłych na uroczystość znaleźli się m.in.: zastępca prezydenta Miasta Zabrze Tomasz Olichwer, naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miejskiego w Zabrzu Ewa Wolnica, dyrektorzy zaprzyjaźnionych placówek oświatowych oraz przedstawiciele pracodawców, przedstawiciele Międzynarodowego Centrum Edukacji KOPENIKUS M.C.V..

W trakcie uroczystości uczniowie mogli wypowiedzieć się jakie korzyści przyniósł im udział w projekcie i jak duże znaczenie mają dla młodych ludzi Fundusze Unijne. Na koniec konferencji każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający udział w projekcie.

Galeria zdjęć:

Skip to content