„Mechanik na europejskim rynku pracy”
Budżet projektu 430075 euro.
Koordynator projektu: Aleksandra Buczkowska, Joanna Hazelbusz.
W projekcie wzięło udział 16 uczniów kl. IIIs technikum o profilu technik pojazdów samochodowych.
Realizowany przy współpracy z Międzynarodowym Centrum Edukacji KOPENIKUS M.C.V. ,organizacją zajmującą się realizacją projektów programu Erazmus + w Czeskiej Republice oraz Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji FRSE.
Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+
Nr projektu 2023-1-PL01-KA122-VET-000134637
Kształcenie zawodowe jest jednym z obszarów wsparcia z Unii Europejskiej. Wszystko po to, żeby przygotować młodzież do przyszłych wyzwań związanych z wejściem na rynek pracy.
Fundusze europejskie od lat inwestujemy we wsparcie szkół w zapewnieniu programów kształcenia odpowiadających na potrzeby życia społeczno-gospodarczego.
Celem projektu było wspieranie dialogu międzykulturowego, rozwijanie umiejętności i postaw młodzieży oraz wzmacnianie europejskich wartości. Wartości takie jak solidarność, demokracja i przyjaźń są kluczowe.
Udział w projektach przynosi wiele korzyści. Takich jak:
- Rozwój osobisty: Rozwijanie umiejętności społecznych, komunikacyjnych i międzykulturowych. Młodzież uczy się otwartości na inne kultury, tolerancji i empatii.
- Nowe doświadczenia: Dają możliwość podróżowania, poznawania nowych miejsc, smakowania lokalnej kuchni i uczestniczenia w różnych aktywnościach.
- Znajomość języków obcych: Sprzyja nauce języków obcych. Codzienna komunikacja w obcym języku to doskonałe ćwiczenie.
- Budowanie przyjaźni: Umożliwiają nawiązywanie międzynarodowych przyjaźni. To wartość na całe życie.
- Wspieranie kariery zawodowej: Może być punktem na CV. Pracodawcy doceniają umiejętność pracy w międzynarodowym środowisku.
Rekrutacja do projektu była prowadzona zgodnie z zasadami równości. W pełni przestrzegane były zasady horyzontalne. Specyfika zawodu była jedynym powodem, że do udziału w projekcie nie zgłosiła się żadna kobieta. W roczniku dla którego przewidziany był projekt w zawodzie Technik Pojazdów Samochodowych kształcą sami mężczyźni.
Dzięki Funduszom Unijnym które pokrywały cały koszt wyjazdu, zakwaterowania i wyżywienia wraz z indywidualnym wsparciem finansowym w projekcie mógł wziąć udział każdy uczeń niezależnie od sytuacji materialnej i rodzinnej. Projekt dawał możliwość udziału osobą z problemami zdrowotnymi uwzględniając ich indywidualne potrzeby.
Uczniowie odbywali praktyki w starannie dobranych warsztatach, gdzie edukacja odbywała się zgodnie z obowiązującą podstawą programową. Dzięki naszemu partnerowi Międzynarodowemu Centrum Edukacji Kopernikus przez cztery tygodnie uczniowie ciężko pracowali zdobywając wiedzę i umiejętności w swoim zawodzie.
W wolnym czasie prowadzone były zajęcia kulturoznawcze i krajoznawcze podczas których uczniowie mogli bliżej poznać naszych sąsiadów.
W ramach tych zajęć uczniowie mieli możliwość poznać:
– Orawski Kras – teren rozciągający się kilkadziesiąt kilometrów na północ od Brna. Należy do jednego z najciekawszych tego typu obszarów w Europie, które co roku ściąga tysiące turystów. Przepaść Macocha zrobiła na uczestnikach ogromne wrażenie i pewnie jeszcze tam powrócą.
-BRNO Miasto jest ważnym ośrodkiem kulturalnym (teatry, filharmonia, międzynarodowe festiwale muzyczne), naukowym (6 uczelni, w tym Uniwersytet Masaryka i Uniwersytet Techniczny) i turystycznym . Duża część atrakcji w Brnie mieści się w granicach historycznego starego miasta, gdzie wszędzie wygodnie dojdziemy pieszo. Nad tutejszą starówką góruje średniowiecza twierdza Špilberk.
– Olomuniec – Ołomuniec należał zawsze do najbardziej znaczących miast królestwa czeskiego. Dzięki swojemu położeniu, uniwersytetowi, duchowym i kulturowym tradycjom przez długie stulecia stanowił naturalne centrum Moraw. Centrum zabytkowe Ołomuńca, któremu przewodzi Kolumna Przenajświętszej Trójcy wpisana do rejestru UNESCO, jest drugim po Pradze najważniejszym obiektem chronionym w Republice Czeskiej.
– Zamek w Bouzovie – Średniowieczny zamek Bouzov na Morawach stanowił kulisy wielu filmów – poczynając od czeskich baśni po włoską opowieść o księżniczce Fantaghiro. W przeciwieństwie do innych średniowiecznych zamków, nigdy nie opustoszał. Od końca XV wieku znajdował się w rękach krzyżackich.
Oczywiście nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu Ostrawy – żadne inne czeskie miasto bardziej niż Ostrawa nie odzwierciedla rozwoju technologicznego i rewolucji przemysłowej. Architektura industrialna z wieżami szybowymi i panoramą kompleksu huty Vítkovice długo pozostanie w pamięci naszych uczniów. Górnictwo i hutnictwo uformowało Ostrawę tak, że nazywano ją stalowym sercem Republiki. Przemysł przyniósł cały szereg negatywów, ale pozostawił po sobie spuściznę, z której obecnie czerpie całe miasto. Obecni miasto jest zadbane, wyremontowana starówka był jednym z celów spacerów po mieście.
Nasi partnerzy zadbali również o kondycję fizyczna i psychiczną uczestników. Miesiąc spędzony poza domem jest nie lada wyzwaniem dla tak młodych ludzi. A spędzanie ze sobą czasu 24 h na dobę, nie jest rzeczą łatwą. Dla rozładowania napięcia i stresu uczniowie mieli możliwość skorzystania z hali by móc zagrać w siatkówkę, próbowali swoich sił na torze gokartowym co chyba najbardziej zapadło w ich pamięci oraz brali udział w grze w laserowy paintball.
Dokumentacja projektu została przedstawiona w postaci krótkiego filmu.
21 maja 2024 roku w Zespole Szkół Mechaniczno-Samochodowych odbyła się konferencja podsumowująca projekt. Wśród gości przybyłych na uroczystość znaleźli się m.in.: zastępca prezydenta Miasta Zabrze Tomasz Olichwer, naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miejskiego w Zabrzu Ewa Wolnica, dyrektorzy zaprzyjaźnionych placówek oświatowych oraz przedstawiciele pracodawców, przedstawiciele Międzynarodowego Centrum Edukacji KOPENIKUS M.C.V..
W trakcie uroczystości uczniowie mogli wypowiedzieć się jakie korzyści przyniósł im udział w projekcie i jak duże znaczenie mają dla młodych ludzi Fundusze Unijne. Na koniec konferencji każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający udział w projekcie.
Galeria zdjęć: